mandag 9. desember 2013

Utvekslingslærling??

Heyyy

Jeg er så heldig at jeg har fått muligheten fra lærlingsbedriften min, Leonardo DaVinci-stipendet og Internasjonalt Servicekontor til å være utplassert i en europeisk designbedrift i 14 uker fra Januar! Det var flere land jeg kunne tenke meg å dra til (deriblandt Sveits, Spania og England) men det falt til slutt på Irland, spesielt fordi jeg kan språket. Turen tas til den nydelige havnebyen Cork helt sør i Irland. Jeg har aldri vært i Irland før så det blir utrolig spennende.
Jeg har lest masse om byen og der ser ut til å være en av de eldste og viktigste havnebyene i Irland. En av de største er den også, med over hundre tusen innbyggere er den mer enn fire ganger så stor som hjembyen min Hamar. Det holdes jevnlig farmer's market i sentrum og byen kryr av nattliv. Kameraet kommer til å være i bruk veldig ofte!

Jeg reiser sammen med flere nordmenn, vi er til sammen fem som reiser til Irland. Vi har alt møttes to ganger og jeg har fått et veldig godt førsteinntrykk av dem, tror vi kommer til å gå godt overens. Det er bra ettersom vi mest sannsynlig kommer til å bo i leilighet sammen under hele oppholdet.
Så langt har ikke kontaktpersonene i Irland funnet noen bedrift til meg, men det regner jeg med er i orden om få dager. Det blir spennende!


Under oppholdet kommer jeg også til å delta på en to-ukers språkskole. Såvidt jeg har forstått det vil det også fungere som en slags myk landing, noe jeg er veldig takknemlig for. Der kommer vi til å møte ungdommer fra hele Europa så det blir en veldig sosial start på oppholdet.

Nå teller jeg bare ned dagene til avreisen den 12. januar. Nervene står i høyspenn og pakkelisten begynner alt å bli lang. Jeg er bekymret for at jeg glemmer å ta med noe viktig, at bedriften ikke mener jeg er god nok og at jeg kommer til å få vanskeligheter med å forstå dialekten. Heldigvis er alle disse bekymringene noe jeg kan gjøre noe med, og om ikke annet gjør de at jeg har en realistisk holdning og at jeg er godt forbredt. Alle julegaveønsker er ting jeg trenger når jeg flytter ut, reisefeberen er her allerede..







Bildene er hentet fra colourbox

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar