tirsdag 14. januar 2014

WHAT JEG ER I IRLAND

DET ER NATT ÅKEI men se så fint
JEG ELSKER CORK

Se for deg den mest sjarmerende irske byen du kan, gjør den dobbelt så stor og ti ganger så sjarmerende. Der har du Cork. Jeg har alt forelsket meg i byen og menneskene. Dialekten er nydelig og det ligger puber, cafeer og små nisjebutikker på hver gate.

Reisen over i går var veldig mye bedre enn forventet, tiden gikk utrolig fort. Vi ankom Cork 20 minutter før tiden og koffertene våre var noen av de første som kom! Så heldig har jeg ikke vært på lenge. Vi ble kjørt de 20 minuttene inn til byen og på tross av at det var helt mørkt ute var jeg alt sikker på at det var en fin by. Den så i alle fall utrolig mye større ut enn det Hamar er! 
Vi ble møtt av "the landlord" som viste oss opp til leiligheten som også står over alle forventninger. Det beste er nok at vi har eget bad, nesten et must for min del. Kjøkkenet er noe labert innredet, spesielt etter jeg fant ut at vi ikke har stekepanne (?????).. Heldigvis er vi fem stykker som alle skal bruke det kjøkkenet, så det kan vi spleise på.

Se så flink jeg er og dokumenterer, jeg bestilte Yaki Soba
Jeg har ikke tatt så mange bilder av byen enda ettersom jeg gikk hele dagen med nesen i et kart og var max turist. Men jeg lover dere, byen var like nydelig som jeg forventet i mørket! Om ikke enda finere. Gled dere til å se bildene jeg tar i morgen. Jeg gikk nesten inn i stolper flere ganger fordi jeg så så mye på de nyydelige bygningene! Og ettersom vi ikke fikk dratt på butikken før kvelden spiste vi både frokost og lunsj ute, frokost på subway og lunsj på en nydelig asia-restaurant som heter Aroma. De har take-away så jeg vet hva jeg kommer til å bestille på late dager..

Jeg hadde den første dagen min på språkskole i dag, noe som gikk akkurat som forventet. Engelsk har aldri vært noe problem for meg og jeg regner meg selv som flytende, så det var ikke mye å lære. Men det var bare den første dagen, så jeg skal ikke dømme det enda! 

Har funnet kjempegod kaffe!! Freshly roasted- mmmmm

Etter språkskolen gikk turen ut på butikken der jeg kjøpte inn de tingene jeg trenger (for det meste i alle fall). Fikk litt gåsehud da jeg så totalprisene, men dette er jo ting jeg ikke trenger å kjøpe igjen så jeg regner med at det blir billigere.
Nå har jeg det altså både ganske koselig på rommet mitt og et rimelig fullt kjøkkenskap. Her er noen bilder av leiligheten! (Jeg tok bare med 50mm objektiv såe ikke forvent noe vidvinkel, jeg vet jeg er dust sårri)






Matskap- møt leserne. Lesere, dette er matskapet, mest sannsynlig min beste venn her i Irland. Hvis dere synes mat er like gøy som meg (noe jeg er redd dere ikke gjør) kan jeg skrive litt mer om maten her senere med litt flere bilder og sånt.

 Jeg kjøpte meg batman-genser i dag som jeg liker veldig veldig godt så jeg må bare ha den med i bakgrunnen på så mange bilder som mulig. Jeg beklager.

Og bare se på de bambi-sokkene. Jeg elsker Primark.


Mer batman-genser wahey
Soverommet er ganske lite, men det er stort nok for meg. Det viktigste er bare at jeg har et par kvadratmeter der jeg kan være for meg selv.



Trofast handlenett, fine ting som gir meg den gode hjemlengselen og dytter ut den vonde (som ikke har kommet enda, heldigvis)


OPS GENSEREN ER MED PÅ ALLE BILDENE HVORDAN SKJEDDE DET HEH

Jeg vet ikke hvor interessant dette er?? Jeg har i alle fall en pult. Den ser sånn ut. Jeg kjøpte duftlys i dag, det blir mye koseligere med en gang det lukter som om det bor noen her.


Denne hyllen henger over pulten, se så organisert og flink jeg er. Jeg tok med ganske mange bøker egentlig, noe er faglitteratur og noe er koselitteratur. Regner med at den fylles raskt opp. Jeg tok også med favorittfilmene mine, de kan jeg snakke mye om senere hvis dere vil det.


Bad er kjedelig og lite så HEY HER ER ANSIKTET MITT
Herre hvorfor tok jeg baderomselfie
Sånn ser jeg når jeg prøver å være pen da heyhihello



Det er fine fliser her da, og rar dusj. Jeg er nødt til å være ninja fra morgenen av for å komme meg inn i den uten å dø av sjokk pga det kalde vannet.


Vi har en lang gang også, og se jeg bor med andre mennesker. De vet ikke at jeg tok dette bildet shh. Det er Erik og Lars (tror jeg, det er et mørkt bilde).


Her lager jeg mat.
Vi har vannkoker men ikke stekepanne, dette kjøkkenet gir ikke helt mening..



Det er egentlig ganske fint, tror det meste er ganske nytt.


Også har jeg en balkong også, den går rundt hele bygget så hvem som helst kan stå ute på balkongen og se inn vinduet mitt jippiiii


Den døren skal jeg beholde låst under hele oppholdet ugh.

Livet er veldig fint så langt, satser på at resten av oppholdet blir like bra! Det er bare å spørre hvis det er noe spesielt dere vil se eller dere har noen spørsmål, ikke nøl!

5 kommentarer:

  1. Det ser veldig fint ut! Du kommer til å få det mega, men bare for ren folkeopplysning; et rom uten steikepann er ikke et kjøkken....

    SvarSlett
  2. ENIG, this kitchen is a disgrace!
    Skal snakke med the landlord asap, det må da være en feil..?

    SvarSlett
  3. Åå, så braaa!! Gleder meg til å dra dit, høres ut som en superkoselig by :) Lykke til med stekepannen.

    SvarSlett
  4. Gøy - gøy - GØY å se og lese! Supert å se hvor du bor, og litt fra hverdagen. Primark er fantastisk!! Åh som jeg gleder meg til neste innlegg allerede! :)

    SvarSlett
  5. Så moro å lese! Håper steikepanna er på plass!

    SvarSlett