mandag 27. januar 2014

Hjelp tiden går fort


"Du må skrive hver dag da, Karoline!"
"Jada, klart jeg skal!"
ops


Se, jeg har venner
Dette skal rammes inn og henges på veggen altså



De siste ukene har gått utrolig fort! Dagene bare glir inn i hverandre og nå har jeg alt vært her i to uker. Det virker helt sinnsykt ettersom det føles som om jeg har vært her i flere måneder.

Forrige fredag var den siste dagen min på språkskolen (HURRAA), og på tross av at det har vært en kjempegod start på oppholdet var det rett og slett ganske kjedelig. Mest sannsynlig fordi jeg alt ligger på et nivå i engelsk som er høyere enn det de tilbyr. Men det jeg har fått er mange nye venner fra alle verdenshjørnene og en god introduksjon til den irske kulturen.









Se så kjekke roomies jeg har!
Ola, Lars og Erik
På tross av at denne mandagen egentlig skulle være den første dagen min på jobb begynte jeg smått forrige uke etter språkskolen. Dermed fikk jeg en fin overgang fra å jobbe deltid hos Firkin Crane til å jobbe fulltid som jeg gjør denne uken. Oppgavene mine der vil i begynnelsen være å jobbe med en vårbrosjyre der det alt er en template jeg skal følge, designe en ny plakat til en preformance som skal vises i mars og å utarbeide en ny nettside. Det er altså mye å gjøre, noe jeg er veldig takknemmelig for. Det er nemlig mengdetrening jeg trenger mest.
Dette er Cork University, hvor kult er det vel ikke at skolen er
en oppusset borg?


Jeg har det utrolig bra, jeg har gode mennesker rundt meg og koser meg med å lage middag nesten hver dag (i dag må jeg innrømme det ble frossenpizza). Jeg trives så godt med å bo hjemmefra at jeg blir overrasket, hjemlengsel har jeg ikke hatt noe problem med.
Jeg ser bare masse frem til tolv uker til i denne nydelige byen!

Hver dag har jeg tenkt at "ooh i dag må jeg ta med meg kameraet ut" og hver dag har jeg glemt det. Men jeg lover at jeg skal gjøre det en dag vi er heldige med været, har lyst til å dele denne skjønne byen med dere! Derfor får dere ta til takke med ipod-kvalitet, beklager!

Disse bygningene henger over vannet, definitivt et bilde jeg skal ta igjen med kameraet mitt!
Det blå bygget er en restaurant jeg håper jeg får gleden av å spise på i løpet av oppholdet, ser så fint ut!

Modellen Ola ved elven, paraplyen er fra Penneys

Hjelp jeg vil ta med kameraet hit også, nydelige kirker overalt i Cork!

tirsdag 14. januar 2014

WHAT JEG ER I IRLAND

DET ER NATT ÅKEI men se så fint
JEG ELSKER CORK

Se for deg den mest sjarmerende irske byen du kan, gjør den dobbelt så stor og ti ganger så sjarmerende. Der har du Cork. Jeg har alt forelsket meg i byen og menneskene. Dialekten er nydelig og det ligger puber, cafeer og små nisjebutikker på hver gate.

Reisen over i går var veldig mye bedre enn forventet, tiden gikk utrolig fort. Vi ankom Cork 20 minutter før tiden og koffertene våre var noen av de første som kom! Så heldig har jeg ikke vært på lenge. Vi ble kjørt de 20 minuttene inn til byen og på tross av at det var helt mørkt ute var jeg alt sikker på at det var en fin by. Den så i alle fall utrolig mye større ut enn det Hamar er! 
Vi ble møtt av "the landlord" som viste oss opp til leiligheten som også står over alle forventninger. Det beste er nok at vi har eget bad, nesten et must for min del. Kjøkkenet er noe labert innredet, spesielt etter jeg fant ut at vi ikke har stekepanne (?????).. Heldigvis er vi fem stykker som alle skal bruke det kjøkkenet, så det kan vi spleise på.

Se så flink jeg er og dokumenterer, jeg bestilte Yaki Soba
Jeg har ikke tatt så mange bilder av byen enda ettersom jeg gikk hele dagen med nesen i et kart og var max turist. Men jeg lover dere, byen var like nydelig som jeg forventet i mørket! Om ikke enda finere. Gled dere til å se bildene jeg tar i morgen. Jeg gikk nesten inn i stolper flere ganger fordi jeg så så mye på de nyydelige bygningene! Og ettersom vi ikke fikk dratt på butikken før kvelden spiste vi både frokost og lunsj ute, frokost på subway og lunsj på en nydelig asia-restaurant som heter Aroma. De har take-away så jeg vet hva jeg kommer til å bestille på late dager..

Jeg hadde den første dagen min på språkskole i dag, noe som gikk akkurat som forventet. Engelsk har aldri vært noe problem for meg og jeg regner meg selv som flytende, så det var ikke mye å lære. Men det var bare den første dagen, så jeg skal ikke dømme det enda! 

Har funnet kjempegod kaffe!! Freshly roasted- mmmmm

Etter språkskolen gikk turen ut på butikken der jeg kjøpte inn de tingene jeg trenger (for det meste i alle fall). Fikk litt gåsehud da jeg så totalprisene, men dette er jo ting jeg ikke trenger å kjøpe igjen så jeg regner med at det blir billigere.
Nå har jeg det altså både ganske koselig på rommet mitt og et rimelig fullt kjøkkenskap. Her er noen bilder av leiligheten! (Jeg tok bare med 50mm objektiv såe ikke forvent noe vidvinkel, jeg vet jeg er dust sårri)






Matskap- møt leserne. Lesere, dette er matskapet, mest sannsynlig min beste venn her i Irland. Hvis dere synes mat er like gøy som meg (noe jeg er redd dere ikke gjør) kan jeg skrive litt mer om maten her senere med litt flere bilder og sånt.

 Jeg kjøpte meg batman-genser i dag som jeg liker veldig veldig godt så jeg må bare ha den med i bakgrunnen på så mange bilder som mulig. Jeg beklager.

Og bare se på de bambi-sokkene. Jeg elsker Primark.


Mer batman-genser wahey
Soverommet er ganske lite, men det er stort nok for meg. Det viktigste er bare at jeg har et par kvadratmeter der jeg kan være for meg selv.



Trofast handlenett, fine ting som gir meg den gode hjemlengselen og dytter ut den vonde (som ikke har kommet enda, heldigvis)


OPS GENSEREN ER MED PÅ ALLE BILDENE HVORDAN SKJEDDE DET HEH

Jeg vet ikke hvor interessant dette er?? Jeg har i alle fall en pult. Den ser sånn ut. Jeg kjøpte duftlys i dag, det blir mye koseligere med en gang det lukter som om det bor noen her.


Denne hyllen henger over pulten, se så organisert og flink jeg er. Jeg tok med ganske mange bøker egentlig, noe er faglitteratur og noe er koselitteratur. Regner med at den fylles raskt opp. Jeg tok også med favorittfilmene mine, de kan jeg snakke mye om senere hvis dere vil det.


Bad er kjedelig og lite så HEY HER ER ANSIKTET MITT
Herre hvorfor tok jeg baderomselfie
Sånn ser jeg når jeg prøver å være pen da heyhihello



Det er fine fliser her da, og rar dusj. Jeg er nødt til å være ninja fra morgenen av for å komme meg inn i den uten å dø av sjokk pga det kalde vannet.


Vi har en lang gang også, og se jeg bor med andre mennesker. De vet ikke at jeg tok dette bildet shh. Det er Erik og Lars (tror jeg, det er et mørkt bilde).


Her lager jeg mat.
Vi har vannkoker men ikke stekepanne, dette kjøkkenet gir ikke helt mening..



Det er egentlig ganske fint, tror det meste er ganske nytt.


Også har jeg en balkong også, den går rundt hele bygget så hvem som helst kan stå ute på balkongen og se inn vinduet mitt jippiiii


Den døren skal jeg beholde låst under hele oppholdet ugh.

Livet er veldig fint så langt, satser på at resten av oppholdet blir like bra! Det er bare å spørre hvis det er noe spesielt dere vil se eller dere har noen spørsmål, ikke nøl!

torsdag 9. januar 2014

Reisefeber


I dag hadde jeg den siste dagen min på jobb før jeg reiser til Irland og reisefeberen har jeg alt hatt lenge. Jeg begynte å pakke på julaften og er enda ikke ferdig, hva pakker man egentlig når man skal være borte i 14 uker??

Det har vært et par turbulente uker nå rett før avreise, men endelig har jeg fått en jobb som både læreren min og kontaktene mine i Irland er fornøyd med. Jeg skal være 12 av de 14 ukene i Firkin Crane, et dans/event-byrå som trenger grafiske tjenester som plakater, brosjyrer og foldere, i tillegg til vedlikehold av nettsiden og sosiale medier. Jeg kan også regne med at det blir noe arbeid som ikke er direkte relevant til fagområdet mitt, så jeg skal få skyggeoppdrag fra den norske bedriften min og jobbe med frilansprosjektene mine i tillegg til skolearbeid. Det blir i alle fall ikke et opphold der jeg ikke jobber!

Noe av det jeg ser mest frem til er de små tingene som å handle mat selv, bestemme hva jeg skal spise til middag hver dag og styre min egen tid.

Flyet går klokken tre på søndag, selv om jeg gjerne kunne tatt med alle vennene mine og er redd for at jeg blir ensom gleder jeg meg masse!