torsdag 13. februar 2014

Irlands ekstremvær

Dette er gaten jeg går hver dag til jobb
Eller– var er vel mer riktig
En hel måned har gått og stemningen er fremdeles god! Og det på tross av det ekstreme været vi har hatt her i det siste. Det er klart det regner mye i denne byen, men forrige uke ble det så ille at elven flommet over.
Det resulterte i to dager da det å komme meg til jobb ble et strev og jeg aldri var helt sikker på om jeg kom til å klare å komme meg tilbake. Det var den verste flommen på seks år, så det er heldigvis ikke noe jeg trenger å bli vant med!
Noen var bedre forbredt enn andre




Man skulle trodd at kraftig regnvær var noe de var vant med her, men tydeligvis ikke. De kan lære litt av Bergen! Jeg ble fortalt på jobb at det er under to anledninger hele byen er i opprør; da snøen legger seg på bakken og da det regner mye. De fortsatte ved å fortelle skrekkhistorer der de så ut døren og det var hvitt... OVER ALT! Kan ikke gjøre annet enn å le, søte små irer som er redd for nedfall.




Dette er ikke mer enn femti meter fra der jeg jobber, trær ble
revet opp med roten

I går ble jeg virkelig satt på prøve vær-messig da jeg ble vekt klokken 4 av en helt ekstrem vind, noe som viste seg å være stormen Darwin i oppstartsfasen. Det var så ille at jeg ble bekymret for at vinduet skulle knuse, men nå er jeg en smule paranoid i tillegg.. Da jeg gikk til jobb fem timer senere hadde det roet seg ganske kraftig ned, men jeg var fremdeles nødt til å småløpe for ikke å bli kastet overende av vinden til tider. Ettersom jeg satt inne på jobb hele dagen ble hele stormen blåst kraftig opp for meg, den eneste referansen jeg hadde for hvordan det faktisk var var det jeg fikk høre fra de lokale avisene på facebook. Det tok ikke lang tid før det ble sendt ut både en red-alert i hele Cork county og tornadovarsel i nord. 
Dette er heldigvis ikke i Cork, men bildet sier
mye om hvor kraftig stormen faktisk var


Jeg ble heldigvis ikke stort påvirket av stormen personlig, men mange mistet både tak og ytre huskledning. På jobb sier de at det skal bli enda værre i kveld, men nyhetene sier det har roet seg ned nå. 
Uansett holder jeg meg inne i kveld, vil ikke trosse dette været!

1 kommentar:

  1. Litt for spennende dette til tider! Men, din holdning til regnvær og annet som måtte falle fra himmelen viser vel bare at du har den riktige dosen med bergensk blod i årene dine!

    SvarSlett